En blogg om mat som är bra för kroppen och plånboken



söndag 12 juni 2011

Idag blev det andra bullar!


I Skåne är bullar detsamma som matbröd i rund enportionsform. I Småland, där jag kommer ifrån, får man ett runt fikabröd med kanel och socker i om man ber om en bulle. Den där olikheten i bull-betydelse har jag haft lite svårt att hantera under mina år som exilsmålänning, men på senare tid har problemet minskat eftersom jag sällan äter varken skånska eller småländska bullar.

Denna morgon blev dock ett undantag när jag serverade matbröds-bullar till frukost. Ni som känner mig vid det här laget anar nog att det inte var bröd med vetemjöl i.
Brödet krävde lite planering med skållning dagen innan men gick sedan snabbt att baka på morgonen eftersom det innehöll bakpulver. Det blev riktigt smarriga bullar och familjen uppskattade detta avbrott i dom eviga äggfrukostarna!

Frukostbullar utan vanligt mjöl

2 1/2 dl vatten
1/2 tsk salt
1 dl mathavre
1 dl havregryn
1/2 dl havrekli
1 msk kummin
1 msk fiberhusk
2 dl vatten
1 dl sojamjöl
2 dl bovetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1 dl solroskärnor
1/2 dl krossade linfrön
2 msk rapsolja
2 tsk bakpulver

Koka upp 2 1/2 dl vatten och häll i salt, mathavre, havregryn, havrekli och kummin. Låt stå över natten. Blanda fiberhusk med 2 dl vatten och låt svälla i ca 5 min. Blanda därefter ihop övriga ingredienser och häll i havregrynsblandningen och fiberhusken. Knåda till en smidig deg. Ta i mer bovetemjöl om den blir kladdig. Forma 16 bullar och grädda dom i 30 minuter i 225 graders ugn.
Ät bullarna nygräddade med en klick smör eller som jag med mosad avocado, olivolja och citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar